SKAPANDE SKOLA

Vart tog min Igloo vägen? (4-10 år)

En föreställning om klimatförändringar.

Vi kan erbjuda skapande skola projekt i anslutning till föreställningen.

Vi kan skräddarsy skapande skola projekt för era ändamål. Kontakta oss!

Information och bokning

KONTAKTA Yvonne Granath
Tel: 073-759 89 64
Epost: yvonne (@) boulevardteatern.se

Workshop

Under workshopen får eleverna på ett lekfullt sätt prova olika teaterövningar med utgångpunkt från föreställningen, och de får agera och fantisera utifrån olika scener. Vi diskuterar även klimatfrågan, vad som sker och vad vi kan göra för att påverka klimatet positivt.

Workshopen syftar till att fördjupa teaterupplevelsen och fånga upp tankar och reflektioner efter föreställningen. Genom teater, mim och rörelse vill vi stimulera elevernas fantasi, kreativitet och samarbete. Att agera och sätta sig in i olika roller stärker vår förmåga för inlevelse och vi fördjupar både vår egen identitet och förståelse för andra människor.

Workshop alternativ

Vi formar gärna workshopen efter era önskemål och behov.
Här är två förslag:

  • Alt 1: Två workshops á 40 min, parallellt i två tillgängliga rum (max 30 barn per grupp)
  • Alt 2: En workshop á 20 min (max 60 barn). Minst en medföljande vuxen per 15 barn.

Läs mer i pdf filen nedan.

Medverkande

Workshop/samtal
Isabell Ström och Marina Almén (ersätts från hösten 2020 av Josefin Karlsson)

Föreställning

Ett magiskt arktiskt äventyr!
Följ med Oolik på hennes resa för att söka efter hjälp. På vägen, i en gnistrande stjärnklart arktiskt kall värld, möter hon flockar av snögäss, slädhundsvalpar, valrossar och DIG! I en interaktiv, musikalisk föreställning reser Oolik genom snöstormar, över oceaner och in i våra hjärtan.

Medverkande
Skådespelare: Isabell Ström och Marina Almén Josefin Karlsson
Regi: Roger Westberg
Musik: Elinne Leandersson
Scenografi/ljus: Kundali Löfstrand
Kostym: Malin Tivenius
Efter en originalidé av The Bone Ensemble (UK)
Speltid: 50 min

Läroplan

I läroplanen (Lgr11) kan vi läsa:
 ”Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaff a sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.”

I skolans grundläggande värden beskrivs att vi ska främja elevernas respekt för vår gemensamma miljö, och som övergripande mål visa respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Pdf för utskrift

Klicka på bilden för att hämta pdf-filen.